sunnuntai 20. syyskuuta 2009

Ihana Islanti

Otteita matkapäiväkirjasta

28.8.

-- Eilen siis lennettiin tänne, lähdettiin koulusta tokan tunnin ja ruoan jälkeen. Lento oli Iceland Airilla, 3,5 tuntia. Oli ihan jees, ruokaa ei saanut, kahvia kylläkin.
Perillä löydettiin tänne hostellille aika hyvin. -- Tultiin ensin yhteen paikkaan sillä lentokenttäbussilla, ja sieltä sellanen minibussi haki meidät ja toi suoraan hostellille.

Hostelli, Salvation Army Gesthouse, on kiva, tosi hyvätasoinen ja ihan keskustassa. Suihkut ja vessat on tietenkin käytävillä, mutta ei se mitään. Meillä tytöillä on neljän hengen huone, mikä on tosi jees, koska nyt oikeasti tutustuu kaikkiin. --

Eilen ei ehditty tehdä oikeastaan mitään ihmeempää, ja oltiin sen kolmen tunnin aikaeron takia niin väsyneitä, että mentiin jo yhdeksän jälkeen nukkumaan. Käytiin syömässä tossa hostellin vieressä olevassa meksikolaisessa ravintolassa. --

Käytiin tänään Hallgrimskirkjassa, joka on ehkä tunnetuin rakennettu nähtävyys täällä. Se oli ulkoa paketissa, mutta sisältä tosi kiva, yksinkertainen ja mahtipontinen samalla kertaa, ja kivan valoisa. Alttarilla oli ikkunat, joista näki Reykjavikin yli.

Vapaa-ajalla käytiin satamassa isossa hallissa olleella kirppiksellä, joka oli aika lailla Stadin Valtterin tyylinen. Ostin sellaset coolit sormikkaat, levyn ja jotain herkkuja, kun siellä myytiin myös ruokia. -- Sit käveltiin myös pääostoskatu, Laugavegur, päästä päähän. --

Ihmiset on olleet pääasiassa avuliaita ja ystävällisiä, mutta yhdessä vaatekaupassa myyjä melkein heitti mut pihalle, kun niillä alkoi olla sulkemisaika. --

Käytiin tänään myös uimassa tossa illansuussa. Oli aivan ihanaa, siellä oli siis ulkona kaikkia erilämpöisiä uima-altaita, joissa lilluttiin vaikka kuinka kauan. Lämpimin oli 40-42 astetta. Höyrysaunakin oli ihana ja rentouttava.

Täällä on välillä tosi kylmä, varsinkin iltaisin. Meren lähellä on hirveän kova ja kylmä tuuli. Toisaalta tänään päivällä, kun aurinko paistoi kirkkaasti, tuli suorastaan kuuma. --

Rakennuskanta on jännää, kaikki talot on tosi matalia - kunnon kerrostaloja ei juuri näy, pilvenpiirtäjistä puhumattakaan. Meri näkyy monesta paikkaa, samoin vuoret. Puita on vaan istutettuina pihoissa. Kun mentiin uimaan, käveltiin sellasen tosi hienon asuinalueen läpi, jossa oli kaikkia mansardikattoisia taloja, upeita pihoja jne. --

31.8.

-- Aamulla lähettiin siis sinne koululle, se oli sellanen lukio-ammattikouluyhdistelmä, jossa oli erilaisia linjoja. Rakennus oli tosi hieno, vaan kymmenen vuotta vanha. Aulassa oli ihana kahvila, josta sai vaikka mitä herkkuja. Syötiin siellä mokkapalat ja juotiin kahvia. Se oli muuten ihan erikoisen hyvää kahvia - mä en yleensä tykkää mustasta kahvista, mutta toi oli sillaikin hyvää. Outoa.
Opo ja joku muu maikka kerto meille siitä koulusta ja kyseli suomalaisesta systeemistä - nekin oli kuulemma huomanneet meidän Pisa-tulokset. Ne puhu skandinaaviskaa ja me puhuttiin ruotsia, ymmärrettiin tosi hyvin toisiamme. Sitä oli helpompi tajuta kun riikinruotsia, ja kuulemma niiden mielestä suomenruotsi on riikinruotsia helpompaa.
Sit ne kierrättä meitä luokissa katsomassa tunteja, oli tosi mielenkiintoista.

Koululta mentiin Kringlanin ostoskeskukseen. Se oli ihana, olisin voinut ostaa jotkut kaupat tyhjiksi, kun ne vaatteet oli niin ihania - mutta myös hemmetin kalliita. Sellanen kauppa, jossa myytiin pelkästään mustia vaatteita, oli mun paratiisi. Löysin kuitenkin mm. uudet urheilushortsit, joita on oikeesti jostain syystä ihan mahdotonta ostaa Helsingistä. -- Kringlanissa oli yhdessä kaupassa tosi ihana myyjä - se katto sitä mun Nightwish-pankkikorttia ja rupesi kyselemään, että mikä bändi ja mistä mä oon, ja kun siinä ei ollut ketään jonossa mun takana, juteltiin vaikka kuinka kauan.

Sit käytiin Islannin kansallismuseossa. -- Se ei ollut ihan kauhean kiinnostava, mutta ihan okei kuitenkin. Mua kiinnostaa enemmän kuvataide, mutta tuolla oli vaan kaikkia esineitä.

1.9.

-- Kahvilassa. Löydettiin tästä Laugavegurilta tosi sympaattinen pikkukahvila, vähän niin kuin Soihtu isommassa koossa. Pöydät on pieniä ja puisia, sekalaisen värisiä - esimerkiksi tää meidän pöytä on mustikkavanukkaan violetti. Sit on myös seinustalla tollanen pitkä, puinen penkki, ja parissa nurkassa on sohvaryhmät. Kaakaot tarjottiin tosi ihanissa kupeissa, ne näyttää vähän joltain vanhalta keramiikalta. Täällä soitetaan juuri sopivalla volyymilla jotain ihan randomia musiikkia, josta mä kuitenkin jotenkin tykkään, vaikken normaalisti kuuntele mitään tuollaista. --

Oltiin tänään siellä bussiretkellä kiertämässä The Golden Circle. Nähtiin ensin voimalaitos, jossa tuotetaan Reykjavikiin sitä geotermistä energiaa, ja siellä oli sellanen maanjäristyssimulaattori, joka mallinsi sen äänen - liikettä ei valitettavasti.
Matka jatkui Gullfoss-vesiputokselle, jossa pidettiin kunnon kuvausbreikki. Oli aivan upeeta, en oo koskaan aikasemmin nähnyt kunnollista vesiputousta - vaan jotain pieniä Norjassa.
Sit ajettiin geysirpaikkaan, jossa nähtiin joka viides minuutti purkautuva Strokkur. Sen kuvaaminen oli vaikeeta, kun purkaus alkoi aina silmänräpäyksessä ja kesti vain pikkuruisen hetken. Syötiin myös hieno lounas siellä.
Ajettiin sen jälkeen Thingvellirin kansallispuistoon, jossa on maailman vanhin parlamentti. Nykyisin se kyllä kokoontuu ihan Reykjavikissa, mutta tonne oli merkitty se paikka, jossa ennen kai puhuttiin. Siellä on myös kai jossain se Euraasian ja Amerikan mannerlaattojen raja, en nyt vain rehellisesti ole varma, missä se oli.
-- Jotenkin luonnon mahtavuus vetää aina hiljaseksi. Se vesiputous oli jotain uskomattoman upeeta. --
Palvelu oli tolla retkellä tosi hyvää - bussi haki hostellilta ja toi sinne takasin. Opas selitti matkan aikana englanniksi ja saksaksi (oli kiva huomata, että tajusin ainakin jotain siitä saksankielisestäkin osuudesta). Paluumatkalla bussi pudotteli ihmisiä eri puolille. Yksi tyyppi jäi vielä puhumaan toisella siinä, kun se oli menossa ulos, ja opas vaan tuuppasi sen ulos (leikillisesti kyllä) ja huikkasi perään: "Thanks a lot, bye bye!" Mies jäi vaan hölmistyneenä sinne jalkakäytävälle ja koko bussi repesi aika pahasti. Muutenkin se opas oli hauska, se heitti koko ajan kaikkea läppää ja kertoili aikaisemmin sattuneista kommelluksista.

2.9.

Lentokoneessa. Eilisilta oli tosi kiva, käytiin vielä porukalla syömässä Caruso-ravintolassa. Söin pääruoaksi kanasalaatin (vasta kolmas kerta tällä reissulla) ja join jääteetä, jälkiruoaksi aivan ihanasti tarjoiltua kookospähkinäjäätelöä ja caffé latte. Ei edes ollut aivan hillittömän kallista. -- Palvelu oli hyvää, ja itse ravintolatila oli tosi viihtyisä ja hieno, semmonen vähän ylellisempi, viimeisen illan kunniaksi. --

Tykkäsin hirveästi siitä geysiristä ja Gullfossista, luonnonihmeet voittaa aina kaiken ihmisen rakentaman. En muutenkaan oo pitkään aikaan ollut ulkomailla muualla kun suurkaupungeissa, niin tää oli tosi hienoa. Myös Reykjavik kaupunkina oli tosi positiivinen yllätys: siellä on tosi vähän ihmisiä, mutta silti hirveästi kivoja kahviloita ja ravintoloita. Hintataso oli tietysti korkea. Myös museot oli kivoja, ja Reykjavikissa on kuulemma pitkin vuotta hirveä määrä erilaisia festivaaleja ja kulttuurin teemaviikkoja, joten jos joskus pääsen tonne takasin, ei tule mitään ongelmia tekemisen keksimisen kanssa. Valas- ja islanninhevosretketkin pitäisi joskus kokea.

-- Jonain päivänä jäi kirjoittaminen väliin, mutta silloin käytiin siis National Galleryssa katsomassa islantilaista taidetta. Siellä oli melkein pelkästään kuvataidetta, mikä oli tosi jees, ja tykkäsin niistä monista maalauksista tosi paljon. Sinne mennessä nähtiin kaupungintalo, joka oli sellasen upean järven rannalla. Itse talo ei ollut kauhean hieno, se oli sellaista uudempaa arkkitehtuuria, paljon valkoista ja lasia. --

Kansallisgallerian jälkeen mentiin Perlaniin (entinen vesitorni), jossa oli Saagamuseo. Se oli kiva, siellä oli audioguide, joka kuului hintaan, ja siinä siis kerrottiin niitä saagojen tarinoita. Rehellisesti sanoen en jaksanut oikein kuunnella, vaan keskityin ottamaan valokuvia. Näyttelyn pointtihan olivat ne saagahahmoja esittävät vahanuket. Ylhäällä oli näköalatasanne. Käytiin siellä myös buffetlounaalla.